Spoorwegenbrug Herentals

Een opwaardering van het Albertkanaal

Dit project omvat een nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal in Herentals geplaatst. De 3200 ton zware nieuwe spoorbrug word over het Albertkanaal in Herentals geplaatst. Deze brug is de voorlaatste van 62 bruggen om het Albertkanaal overal een doorvaarthoogte van 9,10 meter te bieden.

Het verhogen van de spoorbrug over het Albertkanaal in Herentals en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit groter project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal.

Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende het voorbije decennium een steile opgang. In het kader van de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal investeert De Vlaamse Waterweg nv dan ook in de verdere uitbouw van het Albertkanaal.

De huidige beperking in doorvaarthoogte en breedte onder de bruggen vormt een knelpunt voor de binnenscheepvaart op het Albertkanaal. De verhoging van de bruggen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m maakt het mogelijk om binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot te laten varen. Bovendien krijgt ook Short Sea Shipping op het Albertkanaal zo betere kansen

"Waar je typemoten en enkele typesnedes verwacht, moest in dit project bijna elke moot apart worden uitgewerkt. Minimale verschillen en grondankers in verschillende hoeken – door naburige ondergrondse leidingen – maakten het extra uitdagend. Zo groeide mijn liefde voor uniformiteit in ontwerpen."
Hildegard, projectingenieur stabiliteit

Alles start bij stabiliteit

Arcade stond in voor onder meer volgende studies:

  1. Tijdelijke beschoeiingen (4 zones)
  2. Ontlastingsconstructie + grondkerende muren langsheen de spoorweg (6 zones)
  3. Montageterrein spoorwegbrug + invaren/lossen brug
  4. Waterbouwkundige werken (nieuwe kaaimuren)

De spoorweg ligt op een verhoogde bedding. Plaatselijk kan deze bedding niet gerealiseerd worden door bestaande bebouwingen, naastgelegen wegen, ter hoogte van tunnels, enz. Daarvoor zijn er plaatselijk grondkerende betonwanden voorzien om dit op te vervangen.

Het is voor het eerst in Herentals dat het montageterrein van de toekomstige brug over het Albertkanaal zo dichtbij ligt, tussen de huidige spoorbrug en de brug van de Lierseweg. Voor deze montage dient er een tijdelijke fundering geplaatst te worden. Daar worden de elementen van de brug met de boot geleverd en aan land in fases gemonteerd. Nadat de montage is voltooid, word de brug opgevijzeld en zorgvuldig naar haar definitieve locatie gebracht.

De waterbouwkundige werken behelst de nieuwe kaaimuur: de oevers van het Albertkanaal worden verbreed en recht gemaakt. De dimensionering van de damwand, kespen, ankers en de ankerwand behoren tot de opdracht alsook het opmaken van de bekistings- en wapeningplannen van de verschillende moten.

Bron: https://www.vlaamsewaterweg.be/spoorbrug-herentals
Foto's - Artes Group

Project details

  • LocatieAlbertkanaal, 2200 Herentals
  • BouwheerArtes Roegiers NV
  • ArchitectDe Vlaamse Waterweg NV
  • Start- en einddatum02/2023 - 08/2023
  • StatusOpgeleverd

Hoe kunnen we jouw toekomst versterken?