Cookie notice
Wij gebruiken analytische cookies om onze dienstverlening te verbeteren. Lees ons Cookiebeleid
Meer goederenvervoer per spoor, sneller, milieurvriendelijker en kostenefficiënter. En dat door de capaciteit van een cruciale goederlijn in het hat van Port of Antwerp-bruges te verdubbelen en elektrificieren. Dat is het plan van infrastructuurbeheerder Infrabel in nauwe samenwerking met spoorterminal Combinant en chemisbedrijf BASF. Een miljoeneninvestering in het duurzame, economische verhaal van de modal shift. Voor de elektrificatie dienden de drie bedrijven een subsidieaanvraag in bij Europa.
Wie met de auto tussen de Antwerpse gemeente Stabroek en de Nederlandse grens, via de A12 rijdt, zag ongetwijfeld al de goederenspoortlijn 11 (L11). Deze loopt over de middenberm van de snelweg. Het is exact hier dat Infrabel een tweede spoor zal aanleggen van 5km. Een capaciteitsverdubbeling. Tegelijk worden beide sporen geëlektrificeerd. Goed voor 10km bovenleiding. De L11 is een cruciale goederenlijn op de rechteroveren van de Schelde omdat ze als enige het Noorden van de haven, waar de belangrijke chemische cluster zit, ontsluit. Bovendien geeft deze spoorinfrastructuur toegang tot een paar grote containerterminals. De L11 verbindt dus een gebied met veel activiteit en waar in de toekomst nog meer economische groen en containertrafviek verwacht wordt.
Door deze investering zullen, in de toekomst, elektrische goederentreinen, via de L11, rechtstreeks naar hun eindbestemming kunnen rijden. Een tijdswinst van gemiddeld 2u per trein! Nu moeten treinen nog stoppen in het vormingsstation van Antwerpen-Noord om te wisselen naar een diesellocomotief.
Ongeveer 2/3e van het totale aantal goederentreinen op de L11 rijdt naar Combinant en BASF. Beide bedrijven bereiden zich voor om nog meer goederen per spoor te vervoeren. Combinant is de grootste intermodale, voor iedereen toegankleijke, spoorterminal in België. Samen met chemiereus BASF stapt het mee in het verhaal van de elektrificatie. Beide havelspeleers willen op hun terreinen elk 5 sporen gedeeltelijk voorzien van een bovenleiding. BASF zal één spoor (740m) ook volledig elektrificeren.
Maar de L11 uitrusten met een bovenleiding is een aanzienlijke investering. Voor Infrabel, Combinant en BASF samen is dat bijna €22 miljoen. De drie bedrijven diende daarom een gemeenschappelijke subsidieaanvraag in bij Europa, gesteund door de Port of Antwerp-Bruges. Deze subsidies kunnen de elektrificatie aanzienlijk versnellen. Europa wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. De modal shift naar het spoor is een belangrijke springplank om dat doel te halen.